Hvem blir ny redaktør?

I det Bok og bibliotek gikk i trykken var det fortsatt ikke klart hvem som blir ny redaktør i bladet etter Chris Erichsen. En rekke kandidater er blitt intervjuet, både av en komité nedsatt av ABM-utvikling og av styret i ABM-media, som er navnet på organisasjonen som skal utgi Bok og bibliotek fra og med 2007. Men styremedlemmene har altså hittil ikke klart å samle seg om en kandidat. Hvorfor?

– Grunnen er at styret kom seint i gang med saken. Vi har hatt kort tid på denne prosessen og må også bli enige om hva slags profil vi vil at Bok og bibliotek skal ha i framtiden, sier styreleder Øivind Frisvold som også er dekan ved Journalistikk, bibliotek og informasjonsfag ved Høgskolen i Oslo. Høgskolen er som kjent deleier i det nystiftete aksjeselskapet ABM-media.

– Jeg kan imidlertid forsikre om at det arbeides intensivt med å finne en verdig arvtaker med sikte på tiltredelse tidligst mulig neste år. I mellomtiden har Chris Erichsen sagt seg villig til å ta ansvaret, sier Frisvold.

Det har vært stor interesse for stillingen. Blant de 23 navnene på søkerlista, som styret i ABM-media har valgt å holde hemmelig, skal det være en rekke profilerte journalister, redaktører, forfattere og forlagsfolk.