Arena: Tromsø – -Vi tør nesten ikke glede oss

Av Christer Pedersen

De ansatte på Tromsø bibliotek gleder seg til åpningen av det nye biblioteket i byen. Men ikke alle tør å ta nybiblioteket for sikkert.

– Vi har kjempet så lenge og blitt skuffet så mange ganger at vedtaket om nybibliotek nesten føles som et antiklimaks. Vi tør nesten ikke å glede oss over at det endelig ser ut til at vi skal flytte.
Sigrid Fossland, bibliotekar på voksenavdelingen, har nemlig vært ute en vinternatt før. Helt siden hun begynte på biblioteket i Tromsø på begynnelsen av 80-tallet har et nybygg vært tema for drømmer og forhåpninger. Som alle sammen er blitt lagt i grus, én etter én.
Nå som det endelig ser ut til at et nytt bibliotek skal realiseres tør hun nesten ikke glede seg over seieren.
– Det finnes et ord jeg ikke husker for fenomenet. Når du har kjempet og gledet deg så lenge at du ikke kan ta innover deg at du har vunnet, sier hun.
Imidlertid er det gått opp for de ansatte at tilværelsen i Storgata går mot sin ende. Og at de står foran en kjempejobb for å få det nye biblioteket til å bli akkurat slik de ønsker det. Og det vil ikke bli lett.

Fullt fra dag én
– Vi flytter inn i et bibliotek som er fullt allerede fra dag én. Vi har så mye bøker i magasin at vi vil fylle samtlige hyller der oppe, sier Fossland.
Ikke minst vil dette gjelde for de som ikke ønsker eller tør å bruke datasøk-verktøyene på biblioteket. De som sakte skrider langs hyllene for å finne bøker vil nå få en helt annen mulighet å finne ”sin” bok.
I utgangspunktet ønsket Fossland og kollegene så kalte ”åpne magasin” der brukerne selv kunne hente bøkene. Men grunnet plassmangel vil dette ikke være mulig. Derfor vil det bli en god del trappespringing også i det nye biblioteket.
– Kommunen har bare råd å sette inn én heis i bygget. Og den må vi dele med publikum, sier hun.
Nå som gravingen på tomta til det nye biblioteket har startet har Fossland og kollegaene endelig turt å begynne å forberede seg for flyttingen.
– Jeg tenkte her for noen dager siden at neste sommer blir den siste her i Storgata. Det skal bli vanvittig deilig å slippe de varme, støvete lokalene her nede, sier hun.
Noen andre som også gleder seg til å forlate Storgata holder til én etasje under voksenavdelingen.
Tromsø bibliotek har av tradisjon satset tungt på barne- og ungdomslitteratur. Det vil være et prioritert område også etter flyttingen. Det gleder selvsagt konst. avdelingsleder på barn- og ungdomsavdelingen, Lene Renate Kjølaas.
– I det nye biblioteket vil vi ha mulighet til å ta imot mange flere barn og unge – både på dagtid og kveldstid. Som det er nå kan vi ikke ta imot mer enn én barnehage av gangen – ellers blir det for trangt, sier hun.

Bedre samarbeid
Hun får støtte fra kollega Silje Johannessen.
– Det samarbeidet vi har i dag med skolebibliotek og barnehager vil fungere mye bedre når vi får mer plass. Og forhåpentligvis vil vi få mulighet til å kjøpe inn flere bøker enn nå, sier hun.
Begge to gleder seg svært til å komme opp til Fokusbygningen. I planarbeidet har de fått være med i forhandlingene med arkitekt og byggherre for å fremme sine synspunkter.
De ansatte har fått være med på å utforme alt fra kontorløsninger til utstillingslokaler, og resultatet – som det foreligger nå – vil være med på å ”åpne” Tromsø bibliotek.
-I de lokalene vi nå disponerer er det svært vanskelig å gjøre noe som helst utover å låne ut bøker. I det nye biblioteket vil det være mulig å virkelig skape noe nytt slik at både barn og voksne skal føle seg velkomne, sier Kjølaas.