Arena: Tromsø – Studenter med bredere bakgrunn

Av Christer Pedersen

Gjestelærerne Casper Hvenegaard Rasmussen og Henrik Jochumsen mener at studentene i Tromsø har bredere bakgrunn enn studentene på Danmarks Bibliotekskole.

– De har som oftest både erfaring og utdanning fra bibliotek og relaterte områder, sier Casper Hvenegaard Rasmussen.
De to danskene kommer hvert år til Tromsø for å forelese for studentene. UiTØ har de kommet i kontakt med gjennom et nettverk for folkebibliotekstudier der også Tromsø deltar.
I tillegg deltar de på egne vegne i doktorgradsstudiet som drives i Tromsø.
De har vært i Tromsø de siste fire årene, og har gjort seg opp en del meninger om hva som skiller bibliotekutdanningen i Danmark og Tromsø.
– Vi driver nok med mer ”tradisjonell” bibliotekutdanning i Danmark. Her i Tromsø er utdanningen mer praktisk innrettet – det merker man ikke minst på studentene, sier Hvenegaard Rasmussen.
– Vi kan relatere vår undervisning til virkeligheten – som studentene kjenner seg igjen i, sier han.
Det samme mener student Hildegun Hamrebø Årnes. Hun er i grunnen førskolelærer, men har jobbet to år på biblioteket i Brønnøysund.

Gir innsikt
– Det gjør at studiet har gitt meg en god del innsikt i det jeg jobber med til daglig. Det har også gjort at jeg ser på jobben min på en ny måte, sier hun.
Med det mener hun at hun har fått kompetanse til å se på misforhold og manglende ressurser i biblioteksvesenet, noe som førte til at hun gikk ut i Brønnøysunds Avis med et debattinnlegg som vakte stor oppmerksomhet lokalt.
Studiekollega Marit Strandås har ingen erfaring fra biblioteksvesenet, men har jobbet som dataingeniør og systemutvikler før hun begynte i Tromsø.
Hun mener at slike erfaringer blant studentene karakteriserer bibliotekutdanningen i Tromsø.
– Det er mange som har annen faglig bakgrunn som ønsker å kombinere det med bibliotekutdanningen. For bibliotekutdanningen lar seg kombinere med mange andre fagfelt, sier hun.
Det var aldri noe alternativ for henne å velge bibliotekutdanningen i Oslo. Hun bor i Bodø og ønsket derfor å utdanne seg nestegårds.
Hildegunn Hamrebø Årnes valgte på sin side bevisst bort Høgskolen i Oslo.

– Jeg ønsket meg ikke et profesjonsstudium. Jeg ønsket ikke å oppfinne hjulet på nytt siden jeg allerede har en eksamen i bunn, sier hun.
Hun mener at hun kan bygge videre på sine erfaringer som førskolelærer og på så måte slippe mye repetisjon.
– Dessuten er bibliotekutdanningen i Tromsø i universitetsregi. Det gir studiet et helt annet utgangspunkt, sier hun.