Fra A til Å i Trysil

Rundt 7000 innbyggere er fra de ligger mors mage i målgruppen for Trysil kommunes lese- og litteraturprosjekt. Allerede på svangerskapstreffen vil vordende foreldre møte "Gi meg en A", og gjennom prosjektet skal det utvikles tiltak og planer som gjør at lesing og litteratur får en sentral plass for alle som vokser opp i Trysil.

– Prosjektet startet med en aha-opplevelse jeg hadde på kurs i min tid som rektor, forteller Roar Vingelsgaard, kulturleder i Trysil kommune. – En skoleklasse med brorparten innvandrerbarn i en forstad i Stockholm var best i en nasjonal svensk og mattetest for 5. klassinger i Sverige. Hva var suksesskriteriene? Jo, engasjerte lærere – og alle elevene hadde lest 500 bøker i løpet av sine første 4 skoleår! Ingenting kan som boka gi sosial trygghet (i armkroken hos mor/far), kunnskap om kultur, samfunn og ikke minst språkutvikling. Dette ville vi satse på i fellesskap i Trysil, og det har vi klart. I Skjæraasens og Moren Vesaas’ hjembygd skal boka være en del av oppveksten – og livet!

Gi meg en A ble innledet på Verdens bokdag 23. april med at alle fem- og seksåringer i Trysil ble invitert til felles samling. Alle barna fikk gratis bok, og prosjektsangen Gi meg en A ble presentert. Prosjektet har vært hovedtema på foreldremøter rundt om i kommunen, og foreldre oppfordres til å stimulere barnet allerede fra fosterstadiet. En bok som alle barn skal få som nyfødte, er under planlegging. For hvert årstrinn fra 0 – 7 år skal den inneholde passende tekster og konkrete lesetips, samt motivasjon for de voksne. Helsesøster, barnehager og barneskolen følger barna opp. Alle barn i Trysil skal ha lest eller hørt 500 bøker før de er 12 år, og Trysil kommunes ansatte skal motivere foreldre, foresatte og andre voksne til å lese for sine barn og selv bli glade i å lese.

Et prosjekt for innbyggere fra 15 – 103 år er også dratt i gang "Gi meg en A-Ambjørnsen". Her skal alle i Trysil lese "Utsikt til paradiset" i løpet av et år fram til oktober 2004. 50 bøker er spredd rundt i kommunen og det satses på en lesestafett. En klasse på ungdomsskolen, inkludert foreldre leser også Ambjørnsens bok.

Trysil folkebibliotek er knutepunktet i det nettverket som bygges opp i kommunen. Biblioteket har direkteutlån ved en barnehage i bygda, der de stiller opp med bøker en dag i måneden og treffer foreldrene når de henter barna sine. Det ses også på muligheter til å utvikle bibliotektjenenestene på hver enkelt skole i samarbeid med folkebiblioteket. Nylig ble det lånt ut bøker på bærbar pc under et arrangement på en av barneskolene. Og resultatene merkes. I august 2003 økte bibliotekets utlån med 30 % i forhold til samme måned året før.

Prosjektperioden varer fram til juni 2006, men etter dette skal Gi meg en A følges opp videre med faste ressurser.
– Nå er vi i gang, sier biblioteksjef i Trysil kommune, Kari Lise Hagen. – Dette skal ikke bare bli et blaff, men noe varig som til slutt skal gå av seg selv!

SIK

Kom ta sats og hopp ut i
bøkenes verden.
Der kan allting hende
Så lykke til på ferden !
For bøker gir deg kunnskap,
du kan gråte litt og le,
– spenning og opplevelser
– kom og bli med.

Ref: Så gi meg en A
for Alf Prøysen og Anne Cath
for Astrid Lindgren og Pippis Apekatt.

(Fra Gi meg en A-sangen)