– Vi skal være åpne og rockete

Østsiden bibliotek i Fredrikstad ble kåret til Årets bibliotek 2021. Mye takket være det kreative utviklingsarbeidet som drives ved biblioteket.

– Hvorfor kan vi ikke bare si at bibliotekene skal være mer synlige? Spør filialansvarlig Solfrid Pedersen ved Østsiden bibliotek i Fredrikstad.

–Jeg måtte klype meg i armen. Østsiden bibliotek Årets bibliotek? Ja, vi ble veldig overrasket. Det var så klart en gjev pris å få. Hvem som tipset om oss, veit jeg fortsatt ikke, sier filialansvarlig Solfrid Pedersen med et stort smil.

Blir sett og hørt

Biblioteket åpnet i 2015, og har utviklet seg til å bli en møteplass mer enn et tradisjonelt bibliotek. Det tror Pedersen også er grunnen til at de fikk prisen, i skarp konkurranse med flere andre biblioteker.

–Kanskje vi lever opp til det et bibliotek skal være i framtida, nettopp en møteplass. For åpne møteplasser trenger vi flere av. Her kan man sitte og preke med andre, her kan man hente kunnskap og her kan man også hente stillhet. Biblioteket er bare så mye mer enn bøker, poengterer Pedersen.

Hun kan fortelle at ungdommene strømmer til Østsiden bibliotek som aldri før. –Det handler om å bli sett og hørt. Det er ikke noe fint og flott her, men vi er tilgjengelig og vi lytter til dem. Mange savner jo at andre bryr seg. Og vi som jobber her er glade i ungdommen. Dette er et fristed og vi stiller ingen krav. Men det er ikke bare ungdommen som kommer hit, hit kommer alle aldersgrupper.

Det ideelle biblioteket

– Østsiden bibliotek er et fantastisk samlingspunkt for folk, sier ivrig låner Anne Beth Næss

– Dette er virkelig en møteplass, et fantastisk samlingspunkt for folk, synes jeg. Betjeningen her er utrolig sosiale og alle føler seg velkomne her. Se bare på alle barna som kommer hit. Vi som har levd en stund har jo opplevd hysj!hysj! på bibliotekene, men det skjer jo ikke her, sier Anne Beth Næss om Østsiden bibliotek, som etter hennes skjønn må være det helt ideelle biblioteket.

– Dette er et bibliotek, samtidig som det er et samlingspunkt. Her møter man folk og her kommer man i samtale med folk. At de vant denne prisen er stor stas og det forteller jo alt om hvordan de har utmerket seg, at de som jobber her er sosiale og hjelpsomme.

Quiz og vafler

Østsiden bibliotek har en rekke tilbud til unge lånere. Her arrangeres det leksehjelp, kunstprosjekter, det lages film, utplasserte ungdommer brukes til eventyrstunder for barnehagebarn, lånerne kan bruke forskjellige spill, de kan se på FIFA-turneringer, og drive med perling. Hver fredag er det quiz og vafler. I vinterferien tilbyr biblioteket noe hver dag. Som spikerbilder, slim, trolldeig, pappverksted og quiz med premier.
–Vi ønsker jo å skape et levende bibliotek. Hos oss fyller vi like gjerne inn søknader som å hjelpe lånerne med bøker. Flere kommer hit bare for å snakke. Dette er ikke et tradisjonelt bibliotek hvor man hele tiden sier: hysj, hysj. Vi har jo blitt livredde for støy! Spørsmålet er hva man vil med bibliotekene, og jeg mener at vi hele tiden må utvikle oss. Hvorfor kan vi ikke bare si at bibliotekene skal være mer synlige og rockete? Vi tør for lite, synes jeg.

Lokal tilpasning

Dere har klart å tilpasse dere lokalsamfunnet?
–Ja, det mener jeg at vi har. Vi har lyttet til publikum, og jeg husker hva de fleste lånerne heter. Vi leverer bøker hjem til folk som er syke, gamle og de som er i karantene, for vi skal jo drive service. Men slik vi driver bibliotek, hadde kanskje ikke passet alle steder.
I 2020 fikk biblioteket prosjektmidler til å ansette en ungdomskontakt.
–Vi trengte flere hender og nå har det blitt en fast 40 prosent stilling. Målet er imidlertid å øke stillingsprosenten, for vi ser behovet. Jeg vil si at Fredrikstad er en bibliotekvennlig kommune og vi har et greit bokbudsjett, og ingen nedskjæringer.