La festivalene blomstre

«Kva for folkebibliotek var i 2018 anten initiativtakarar eller deltakarar i lokale eller regionale litteraturfestivalar?» spurte Anders Ericson på Biblioteknorge i sommer. Hensikten med forespørselen var å samle stoff til en festivalspalte på bloggen «Biblioteket tar saka». Det tikket inn svar fra biblioteker i hele landet, per 20. august kunne jeg telle hele 18 eposter med opplysninger om lokale og regionale litteraturfestivaler. Tatt i betraktning at forespørselen kom midt i ferien og mange hadde satt feriesvar på PCen og reist bort, tipper jeg at tilbakemeldingen på lista langt fra er fullstendig.

Midt i den positive responsen, med blikket vendt mot den motsatte ende av litteraturformidligsskalaen, kan jeg ikke dy meg for å spørre: Hvorfor har bibliotekene begynt å låne ut fiskestenger, sykler, rullebrett, ski og telt? Er det en naturlig utvidelse av tilbudet? Handler det om å skape orden i informasjonskaoset, formidle litteratur- og kulturarven, eller sette viktige tema under debatt? Eller er det først og fremst en strategi for å puste nytt liv i utlåns- og bruksstatistikken, slik at politikerne fortsatt skal se poenget ved å bevilge penger til gamle bibber’n? Er det slik at biblioteksjefene omkring egentlig ser at folkebiblioteket er på vei inn i en bakevje, og nå gjør alt for å sparke fra og finne en ny kurs?

Biblioteket er en levende organisme, mente den indiske bibliotekteoretikeren Ranganathan. Hvis det er sant, er det også sant at ingen organismer har evig liv. Men så tror jeg heller ikke at organismetanken treffer innertieren. Det offentlige biblioteket er noe samfunnet vil ha, det er et politisk prosjekt. Den dagen brukeren ikke får noe mer ut av å gå inn i et bibliotek enn i en bokhandel, kiosk, fritidsklubb eller sportsbutikk, kan politikerne stryke det av budsjettet med et tastetrykk.

Å synliggjøre bibliotekenes litteraturfestivalaktiviteter er et bra initiativ fra Anders Ericson, og det er flott å lese at så mange ildsjeler slår et slag for litteratur og lesing utover i landet. I dag, hvor mange bibliotek utvider sine tilbud så langt strikken fra det utvidete kulturbegrepet holder, er det bra at litteraturformidlingen både dyrkes og synliggjøres.

– Odd Letnes (leder i Bok og Bibliotek nr 4-2019, som går til utsending 27. september)