E-sentralen og folkebibliotekene

Norge 2016: Bibliotekene er i full gang med å låne ut ebøker. Det hele administreres av E-sentralen, som er en statlig utlånstjeneste som betjener alle folkebibliotekene.

Fram til få år siden eide bibliotekene samlingene sine. I en analog tid var det nødvendig å ha bøker og andre medier under eget tak for å kunne finne dem når brukeren spurte etter dem. Digitaliseringen snur dette på hodet. Når tilbudet i hovedsak er digitalt, vil behovet for å oppsøke biblioteket for å låne en bok, synke. De digitale bøkene er derfor «lagt» i en nasjonal base, som en del av pliktavleveringen. Tjenesten har fått navnet E-sentralen, og den distribuerer ebøker på forespørsel enten den kommer fra en privatperson eller et bibliotek.

Utlånet fra E-sentralen skjer slik: Når brukeren ønsker å låne en ebok, går hun inn på sitt kommunale biblioteks hjemmeside. Bibliotekets hjemmeside kommuniserer direkte med E-sentralen. For brukeren ser det ut som om hun søker i katalogen til nærbiblioteket sitt, mens hun i virkeligheten søker direkte i basen til E-sentralen. Når brukeren finner den boka hun ønsker, aktiverer hun lånekontoen sin og ber om å få låne boka. E-sentralen kvitterer umiddelbart ved å sende låneren fila til det verktøyet (nettbrett, mobiltelefon) som ble benyttet til bestillingen. Denne omveien om brukerens lokale bibliotek gjør at nærbiblioteket kan legge sin profil på katalogen og tilpasse den lokale forhold.

Økonomien i det hele var lenge et vanskelig spørsmål, men det løste seg forholdsvis greit: E-sentralen mottar gratis et eksemplar (en fil) av alt som utgis i Norge. Betaling for utlån skjer etter bruk, med 60 kroner (2016-penger) per utlån. Man trenger dermed ikke å låse pengene i lisenser eller dyre ”eksemplarer”. Pengene går til forlagene og forfatterne, etter en nøkkel som biblioteksektoren ikke trenger å tenke på.

Det er E-sentralen som betaler produksjonsleddet inkludert forfatterne i første omgang. Men det dreier seg bare om et utlegg: Hver måned fakturerer E-sentralen de enkelt kommunale folkebibliotekene som har foretatt lån. Beløpene framkommer på grunnlag av et telleverk på det enkelte biblioteks hjemmeside og rapporteres inn til E-sentralen, som så sender faktura til biblioteket. Enkelt og greit, på samme måte som teleoperatørene sender telefonregninger.

Det gikk overraskende lett å få E-sentralen på plass. For en gangs skyld sto den norske biblioteksektoren samlet. Det smarte ved grepet er at utlån og formidling av bøker fortsatt er et ansvar for de enkelte bibliotekene. Og gevinsten er åpenbar: Et samarbeid med E-sentralen har frigjort tid i folkebibliotekene, som nå brukes til formidling og andre kulturelle og pedagogiske arrangementer.

— Odd Letnes