Nytt Bok og Bibliotek

Bookstart: I Storbritannia får alle barn tilbud om gratis bøker fra de er åtte måneder gamle. Tanken bak det såkalte Bookstart-programmet er at jo tidligere barn blir kjent med bøker og lesing, desto bedre blir skoleprestasjonene. Men nå vil utdanningsministeren satse mer på internett for å gjøre små hoder klokere.

Litteraturhuset: Et hus for bokfolket – ikke bokfiffen – var gjennomgangstonen da Norges første, og et av Europas største, litteraturhus åpnet i oktober -07. Siden da har Litteraturhuset trukket fulle hus nesten hver dag.

Demoteket i Bergen: Demotek-bølgen har rullet over Sverige i
flere år. Den kom til Norge via Ung 3.0-konferansen i Sandefjord sist
høst, og 5. mars ble Norges første demotek åpnet i Bergen. Vi
gratulerer og håper at mange bibliotek vil følge etter.

Barnelitteratur: At litteratur fortsatt skaper debatt er hevet over enhver tvil. En spissformulering i en telefonsamtale med en journalist i NRK Rogaland, førte til ramaskrik landet rundt: Skal ikke barna lenger få lese Pippi?! Hva mente egentlig Ine Marit Torsvik Bertelsen?