Nytt Bok og Bibliotek – nr 2/2011

Hovedsaken: De nye litteraturformidlerne inntar banen. Hva er det egentlig de kan?

– – – – – – – –

• Leder: Bibliotek = litteraturhus

• Liten interesse for skolebibliotek blant bibliotekarstudenter. Lærerne tar ansvar og tilbyr bachelor i skolebibliotek.

• Ett av Nordens mest sosiale bibliotek ligger i den multikulturelle bydelen Södra Innerstaden i Malmø. Og på andre siden av Øresund ligger den kongelige Diamanten. Hva har de felles?

• Bydelens store stue: I Norges eldste drabantby, med rundt 47 000 innbyggere, har en splitter ny Deichman-filial funnet sitt hjem.

• Tord Høivik reflekterer over statistikk og gir en kort ABC for bibliotekarer.

• Påske = krim. Vi gir noen glimt fra kriminallitteraturens kulturhistorie.

• ”To kneipp og en Knausgård, takk!” Bok i butikk brer seg.

• Lars Petter Sveen: Er det noko som gjer meg stolt som bibliotekar, så er det tilbodet vi kan gi til barn og unge.

• Plinius: Kulturell sortering (om litteraturhus).

• Georg Arnestad: Biblioteket er det naturlege litteraturhuset.

• Morten Harry Olsen: Den lange tekstens hukommelse.

• Ine Marit Thorsvik Bertelsen: Bibliotek for barn som hater bøker.

• Ragnar Audunson: Om unødvendige og nødvendige reformer. Og om litteraturhus.

• Mennesker møter muligheter i Vestfold – en bibliotekplan blir til.

• Hvordan ble biblioteket på Rjukan det tredje viktigste i Europa på marxist-leninistisk litteratur?

• I en tid preget av innvandring til Europa, blir multikultur et stadig viktigere tema også i barnelitteraturen.

• Bli med bokinspirator Liv Gade til Sola bibliotek.

• Forfatterintervju: Lars Petter Sveen.

• Svein Arne Tinnesand blir nervøs av Oslo kommunes somling med Nye Deichman, men sitter ikke på gjerdet og venter. Medieoppslag og kampanjer skal få fart på bibliotek-Norge.

• Slipp kreativiteten løs: Bli med i konkurranse om årets bibliotekprosjekt.

Nr 2/2011 er til utsending og vil være hos abonnentene i løpet av få dager.