Digitale historier – ny fortellemåte

Med moderne teknologi kan forfattere fortelle på nye måter. Men uansett format, den gode historien ligger fortsatt i bunn. På bildet: Kenneth Bøgh Andersen og Endre Lund Eriksen.

Under tittelen «Digitale stemmer» fortalte forfatterne Kenneth Bøgh Andersen og Endre Lund Eriksen flere hundre deltakere på Nordisk barnebokkonferanse i Stavanger, om deres erfaringer med å skrive digitale fortellinger. Bøgh Andersen har skrevet SMS-noveller, mens Lund Eriksen har skrevet historien til ei spillbok.

SMS-novelle

Ifølge Kim Baasch, redaktør i SMSpress, kommer SMS-novellene opprinnelig fra Japan. Der får folk tilsendt små kapitler av ei historie til sin mobiltelefon. I Danmark har forlaget fire års erfaring med å gi ut SMS-noveller. De har en større katalog med historier i ulike genre. Deres variant av SMS-noveller skiller seg noe fra den japanske.

– Vi er eneste forlag i verden som tilbyr SMS-noveller der vi kan styre avsendernavnet og dermed gi leseren en opplevelse av å være midt i en SMS-dialog, sier Baasch.

Kenneth Bøgh Andersen skrev historien «SMS fra helvete» som var gratis nedlastbar for konferansedeltakerne. Historien er lagt til universet fra hans bokserie «Den Store Djevelkrigen». En karakter – Satina – har funnet en mobiltelefon, uten å vite hva dette er, og sender SMS-er fra Helvete til mottakeren helt til mobiltelefonen går tom for strøm.

– Flere har fortalt meg at de skvatt da de fikk den første meldingen. De var opptatt med helt andre ting, og var ikke forberedt, sier han og smiler.

Kanskje ikke så rart når følgende melding skriker mot deg fra skjermen: «Hjelp! Er det noen som kan hjelpe meg? Å Gud, HJELP!»

Kan skremme

Bøgh Andersen sammenligner SMS-novellen med film. Begge format kan sjokkere leseren/seeren på en helt annen måte enn ei vanlig bok. Du skvetter ikke i godstolen når du sitter fordypet i en roman, men det kan du på kino.

Første melding kommer ikke straks SMS-novellen er bestilt. Forfatteren har på forhånd bestemt når på dagen meldingene skal sendes ut. Første SMS kan derfor komme dagen etter bestillingen på et tidspunkt der mottakeren ikke er forberedt.

Selv om SMS-novellen gir nye muligheter for å fortelle historier, ser Bøgh Andersen at formatet har sine begrensinger. Det gjelder ikke bare det at en SMS kan inneholde et begrenset antall tegn.

– Alle historier kan ikke fortelles slik. Det må være troverdig for leserne at kapitlene kommer til mobiltelefonen i form av en rekke med SMS-er, sier han.

Spillbok

Endre Lund Eriksen er kjent for sin bokserie om Pitbull-Terje. Sammen med spillselskapet Plus Point i Tromsø har han laget ei interaktiv spillbok for nettbrett, i første omgang kun for iPad. De som er gamle nok til å huske 80-tallets adventurespill på ZX Spectrum og Commodore 64, og papirspillbøker som «Skatten i Monsterfjellet», vil nikke gjenkjennende. Så er også den digitale spillbokas måte å fortelle en historie på inspirert av 80-tallets bokserie «Choose Your Own Adventure».

Lund Eriksens historie heter «Jakten på Teddy». På nettbrettet styrer leseren hovedpersonen Theo gjennom historien i hans jakt på den forsvunne teddybjørnen. Leserens valg styrer historiens retning.

Grensegangen for hvorvidt slike spillbøker kan regnes som et spill eller ei bok, er flytende.

– Det ligger i begrepet interaktiv historiefortelling. Da er det viktig at hverken spillfunksjonene eller teksten overskygger hverandre, sier Lund Eriksen.

Gjerrig med språket

De digitale fortellingenes største utfordring, i forhold til vanlige bøker, er språkøkonomi. Både Bøgh Andersen og Lund Eriksen brukte mye tid på å kutte og effektivisere språket slik at det passet inn som SMS-er eller tekstbolker i spillboka.

Den digitale verden utvikler seg raskt. Nye digitale plattformer, og varianter av sosiale nettverk, dukker opp, visner eller blomstrer videre. Også de kan bli rammeverk for fortellinger. For eksempel kan Instagram være arena for bildefortellinger som en videreutvikling av fotoromanen kjent fra romantiske fortellinger i dameblader.

Antakelig vil også framtidige digitale fortellinger kreve økonomisk språkbruk. Så kan heller den bredere episke fortellingen utfolde seg på papir eller e-bok.

– Uansett format handler alt om gode historier. Det dreier seg fortsatt om å sette seg ned rundt leirbålet og fortelle, understreker Lund Eriksen.

Utlån fra bibliotek

I Danmark har et 40-talls av kommunene lisens til å låne ut SMS-noveller. Det betyr at halvparten av danskene har gratis tilgang til SMS-noveller på sine mobiltelefoner. Fra februar 2015 er SMS-noveller til salgs også i Norge og Sverige. SMSpress håper disse historiene blir tilgjengelige for utlån fra norske bibliotek.

– Vi arbeider med en teknisk løsning for å kunne tilby SMS-noveller på norske bibliotek. Vi håper dette kan settes i gang så fort som mulig, sier Baasch fra SMSpress.

Ifølge Henriette Myrlund, prosjektleder i Plus Point, undersøkes mulighetene for at «Jakten på Teddy» kan komme inn under Norsk Filminstitutts innkjøpsordning for spill til bibliotekene. 

Forfatterne Kenneth Bøgh Andersen og Endre Lund Eriksen fortalte om erfaringene med å skrive digitale fortellinger under Nordisk barnebokfestival i Stavanger. – Den største utfordringen i forhold til å skrive ordinær bok, er at vi må være økonomiske med språket, sier de.

— Tekst og foto: Kjetil S. Grønnestad

– – – – – – – –

SMSpress’ norske nettside:

Informasjonsside om Jakten på Teddy: