Bokelskere.no – lager det bibliotekene ikke får til

Med små ressurser har André Nesse og Tore Renberg bygd et levende nettsamfunn om litteratur og leseopplevelser.

Av Olav Anders Øvrebø, frilansjournalist

Av Olav Anders Øvrebø, frilansjournalist

Bokelskere.no er programmert og designet av Nesse, som for tiden bruker all sin tid på videreutviklingen av nettstedet. Skolekameraten Renberg er medeier og rådgiver, og har blant annet bidratt med teksten som frister nye brukere på nettstedets forside. Nesse har variert bakgrunn – han har vært lærer, jobbet i Telenor og vært utvikler i Dagbladet.

Brukerne av Bokelskere.no kan i dag søke opp metadata om bøker og omslag fra Den norske Bokdatabasen. I tillegg kan det søkes i utenlandske utgivelser via Amazon.com. Nesse arbeider med å få tilgang til bokdata via biblioteksdatabasene, noe som vil gi brukerne mulighet til å legge til også eldre utgivelser i sine virtuelle boksamlinger (Bokdatabasen går tilbake til 1985).  Bok og Bibliotek ba Nesse fortelle om erfaringene med Bokelskere.no etter noen måneders drift.

Tjenester som Goodreads, LibraryThing og BookArmy ligner på deres. Hvorfor er det behov for en egen norsk tjeneste i samme gate?

De utenlandske nettstedene har dårlig støtte for norske bøker. Av de du nevner er det bare LibraryThing som har støtte for automatisk å hente data om norske bøker ved hjelp av deres biblioteksøk. Men du får ikke automatisk opp omslag der. Vi ville ha tilgang på norske bokdata og -omslag. Det var ingen som hadde laget en slik løsning da vi begynte med dette.

Hvor mange brukere har dere og hva er fordelen med å registrere seg?

Vi har litt over 3800 registrerte medlemmer. I januar hadde vi noe over 40000 forskjellige brukere som var innom og kikket, mens bare 3000 hadde registrert seg. Det virker som at folk liker å gå rundt og kikke på det andre leser selv om de er mer beskjedne selv.

Man kan jo få mange boktips på den måten – men tipsene blir vel bedre hvis man engasjerer seg selv?

Vi lager lister hver dag over hvem av de andre bokelskerne som har flest bøker som er like dine. Og de som har likest vurderinger av bøker. Da har du en snarvei til å hoppe inn i deres bokhyller og se hva de leser i dag, hva som er deres favorittbøker. Der har du en ekstra fordel med å registrere deg og være med aktivt.

Du kan komme over ting du ikke visste om?

Det dukker opp bøker en ikke har hørt om som plutselig mange liker og som har passert under ens egen radar. Det er stadig overraskelser på listene når vi prøver å finne ut hvem som har best gjennomsnittlig terningkast, for eksempel. En bok om Knøttene tronet lenge i ensom majestet på toppen.

Har dere hørt noe fra bibliotekarer om tjenesten?

Ja, vi har fått masse tilbakemeldinger. Det er veldig mange som sier at «vi er så glad for at noen har laget dette, for vi har forsøkt selv, men har ikke fått det til». De sa at det var så kjekt at noen bare ga blaffen og lagde det istedenfor å diskutere det.

Bibliotekene burde hatt en anbefalingstjeneste etter mønster av nettbokhandler som Amazon. Vil det være mulig å bruke data fra Bokelskere.no til å lage noe slikt?

– Ja. Jeg holder på med å lage et såkalt API (programmeringsgrensesnitt, red.anm), som de andre sosiale boknettstedene har varianter av. Du får en måte å hente skreddersydde data fra databasen på, sånn at du for eksempel kan hente ut hvilke terningkast en bok har fått.