Nasjonal biblioteklogo – samlingspunkt eller avsporing?

HOVEDSAKEN I NR 3/2012: Bokhandlerkjedene har det og Posten har det. Det samme gjelder de mange hundre frivillighetssentralene landet rundt. Så hvorfor kan ikke folkebibliotekene også få på plass en felles nasjonal logo?

— Felles logo er en god idé som burde vært på plass for lenge siden, sier Berit Bjørklid. – Folkebibliotekene er del av et nasjonalt system, noe som ble styrket med innføringen av nasjonalt lånekort. En felles logo vil bidra til å markedsføre biblioteket utover hele landet.

Biblioteksjef Berit Bjørklid i Lørenskog kommune er klar i sin holdning: Ja til nasjonal biblioteklogo. Hun mener biblioteksektoren har mye å lære av kommersielle aktører og har lenge etterlyst bedre markedsføring av bibliotekene.

Bjørklid mener en nasjonal logo kan fungere som en reklameplakat for bibliotekene landet rundt.

— Ser du et museumsskilt, tenker du «ja, der er et museum», og så får du lyst til å gå dit. Sånn kan det også være med folkebiblioteket. Tross store forskjeller når det gjelder størrelse, tjenester og åpningstid, er et folkebibliotek et folkebibliotek.

Ja takk, begge deler

Berit Bjørklid er på linje med majoriteten av bibliotekfolket. Innpå seks av ti norske folkebibliotek kan tenke seg å bytte ut egen logo med en felles nasjonal logo, mens bare 7,8 prosent ønsker å beholde sin egen logo. Det viser en spørreundersøkelse gjennomført av bibliotekstudenter ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Drøyt halvparten av landets 430 folkebibliotek svarte på undersøkelsen, som ble gjennomført høsten 2010…

– – – –

DETTE ER SAKEN: Diskusjonen om en nasjonal biblioteklogo har kommet og gått i flere år. Senest på bibliotekmøtet i Stavanger i mars og etter det på Biblioteknorge-lista. Mange av de som tar initiativ til logodiskusjonen, mener en nasjonal logo er viktig for å markedsføre folkebibliotekene bedre. Men ikke alle er enige i det. En nasjonal biblioteklogo er er dårlig idé, mener Svein Arne Tinnesand ved Nasjonalbiblioteket.

Les hele saken i Bok og Bibliotek nr 3/2012 (under utsending).