”Vi” og ”de andre”

Jeg fikk et spørsmål for leden dag: ”Hvorfor har du engasjert Georg Arnestad og Morten Harry Olsen som faste spaltister? De hører jo ikke til i biblioteksektoren og de lager bare bråk.” Jeg forstår spørsmålet, men samtidig mener jeg det er feil stilt. Det er nettopp det at disse to skribentene står utenfor sektoren, som gjør dem interessante.

I enhver profesjon eller annen type meningsfellesskap er de korrigerende blikkene utenfra uhyre viktige. De interne skulderklappene eller den interne kjeklingen, for eksempel på Biblioteknorge-lista, er selvsagt også viktig. Men alle diskusjoner trenger skrå blikk, uventede innspill som spenner bein på det forutsigbare. Vi trenger motstand. Godsnakking om viktigheten av bibliotek over et rødvinsglass på en konferanse bringer ikke nødvendigvis biblioteksektoren framover. I høst hadde vi opptil flere grunnleggende diskusjoner, som alle ble utløst av innspill – utenfra. Disse trådene tas opp i denne utgaven av Bok og Bibliotek.

Det er utrolig hva en bitteliten tekst i A-magasinet kan utløse av reaksjoner når den skrives av en profilert skribent som Vetle Lid Larsen. Reaksjonene på Biblioteknorge kom raskt og spente fra det bortimot infame til det edruelig reflekterte. Jeg var blant dem som sendte Lid Larsen en varm tanke: Endelig en utenforstående som bryr seg om hva som skjer i den lille andedammen vår. Før Vetle Lid Larsen hadde vi også hatt en debatt, som ble utløst av Håkon Gundersen i Morgenbladet. Og like før jul brakte det løs med utgangspunkt i en brannfakkel av Georg Arnestad hvor han oppfordret til geriljakrig framfor velmenende uttalelser fra NBF-leder Sven Arne Tinnesand.

Jeg fulgte alle diskusjonene på Biblioteknorge med lupe. Her vrimlet det av spennende innlegg. Dette må jeg ta opp igjen i Bok og Bibliotek, tenkte jeg, slik at noen av skribentene på Biblioteknorge-lista kan få anledning til å tenke fritt og lenge uten å bli avbrutt.

Av praktiske grunner kunne jeg ikke be alle om å utdype innleggene sine. Jeg måtte gjøre et valg og landet på disse: Hans Martin Fagerli, Gunhild Gjevjon, Liv Sæteren, Kari Bjørklid, Aud Gjersdal, Pål Magnus Lykkja, Mona Eklund. I tillegg intervjuet jeg Ole David Østli da jeg besøkte Alta bibliotek i januar, og selvsagt svarer Svein Arne Tinnesand på Arnestads geriljaoppfordring. Helt oppunder deadline kom det også inn et krast innlegg av Lars Petter Sveen hvor han virkelig sender en byge piler mot sektorens høyt elskede og dypt forhatte Biblioteknorge.

Takk til alle dere som har tatt dere tid til å gruble videre på bibliotekets verdigrunnlag her i Bok og Bibliotek.

Ønsker du å abbonnere på papirutgaven av Bok og Bibliotek?

Ønsker du å kjøpe utgaven til PC, Mac eller iPad?