Nå kommer åpne bibliotek til Norge

{jcomments on}I Stavern har de innført åpent bibliotek og mer enn tredoblet åpningstiden. Er vi nå klare for å ta det «danske spranget»?

I Danmark har de godt over hundre «åpne bibliotek», det vil si bibliotek som har selvbetjent åpningstid i tillegg til ordinære, betjent åpningstid. I Norge har vi så vidt begynt å snuse på konseptet. Larvik biblioteks filial i Stavern er i så måte en pioner på området.

«Det åpne biblioteket» som også det nye konseptet er blitt kalt, er et resultat av et samarbeid mellom Bibliotek-Systemer og Stavern bibliotek. Bibliotek-Systemer var i ferd med å utvikle et opplegg for et åpent bibliotek og trengte et sted å prøve det ut. Larvik var det første biblioteket som prøvde ut Bibliofil, så hva var mer naturlig enn at det også ble dem som prøvde ut «Døgnbiblioteket»?

– Fra å ha en betjent åpningstid på 30 timer per uke, har vi nå til sammen åpent 112 timer, det har gitt brukerne et langt bedre tilbud enn tidligere. Det har også hevet statusen på biblioteket, sier biblioteksjefen i Larvik, Mette Kristin Gjerdrum.

– På hvilken måte da?

– Vi har kassert for å gjøre samlingen mer aktuell og brukervennlig, vi har sørget for en bedre skilting og jobber stadig med nye utstillinger, som skal gjøre det lettere for brukerne å finne fram når biblioteket er ubetjent, sier Gjerdrum og legger til at de har fått innført innleverings- og utlånsautomat, at samlingen her har fått RFID-brikker, og at oppmerksomheten rundt filialen har økt betraktelig. Alt i alt har dette hevet statusen og rustet opp biblioteket.

Det første biblioteksjefen gjorde etter at ideen var sådd i mai, var å presentere saken for rådmannen og politikerne i kommunen, siden utvidelsen ville kreve store utgifter innenfor årets budsjett. I tillegg var det viktig å gi politikerne et eierskap til den nye løsningen.

– Politikerne tente på ideen, og da var det bare å gå i gang. Vi fokuserte på de positive gevinstene og 12. september kunne vi innvie det nye biblioteket.

– Det er mye å tenke på når en selvbetjeningsløsning skal på plass, for eksempel innloggingssystem ved ytterdøra, portaler for tyveriforsikring, programvare for besøksstatistikk, utlånsautomat og overvåkningskameraer, sier daglig leder ved Bibliotek-Systemer, Ola Thori Kogstad, og legger til: – Men alt dette ligger komplett i den løsningen vi har kalt Døgnbiblioteket

Flere kolleger omkring i landet har allerede tatt kontakt med Gjerdrum for å få vite mer om det åpne biblioteket i Larvik. – Kom gjerne en tur innom, så skal jeg tegne og fortelle, oppfordrer hun.

– Av Odd Letnes, red.

Mer informasjon om løsningen i Stavern finnes her:

Bibliotek-Systemer:

Larvik bibliotek:

(Klikk på «Stavern» i den horisontale menyen øverst på siden.)

Artikkelen sto på trykk i Bok og Bibliotek nr 5/2013.