Bok og Bibliotek 6/14 utgitt

{jcomments on}Bok og Bibliotek nr 6/2014 har nå gått til utsending og lander i postkassa i dag eller en av de neste dagene. Hovedsaken denne gangen spinner videre på det som skjedde rundt Document.no-arrangementet på Deichman, som skapte stor debatt både innenfor og utenfor biblioteksektoren.   Bok og Bibliotek nr 6/2014 har nå gått til utsending og lander i postkassa i dag eller en av de neste dagene. Hovedsaken denne gangen spinner videre på det som skjedde rundt Document.no-arrangementet på Deichman, som skapte stor debatt både innenfor og utenfor biblioteksektoren.   En rekke av de involverte aktørene er intervjuet, blant annet Deichmansjef Kristin Danielsen.   Vi spurte:   – På debatten på Biblioteknorge mente enkelte at Deichman gikk over streken for hva man kan tillate. Hva mener du som ansvarlig redaktør om det?   Hun svarte:   – Dersom vi på alvor skal være et sted «for alle» må vi kjenne på hva det betyr. «Alle» er en stor gruppe som inkluderer personer og ytringer vi hadde håpet ikke fantes. Vil vi være «for alle», vil vi være «for noen» eller «alle vi er enige med»? Jeg tror det blir veldig vanskelig å være konsekvent hvis vi velger å tolke «alle» selektivt.  Hvor går grensen da? Og hvorfor? Mitt redaksjonelle valg var å være konsekvent i henhold til min tolkning av bibliotekets oppdrag og lovverk. At noen var uenige i det har jeg både respekt og forståelse for.   Også Ragnar Audunson tar opp «debattbiblioteket» i sin Professor’n-spalte. Han skriver blant annet:

«Bibliotekenes rolle som uavhengig møteplass og arena for offentlig samtale er åpenbart ikke så enkel å håndtere. Det er behov for prinsipielle og begrepsmessige avklaringer med hensyn til hva denne rollen egentlig skal bety og hva som skal være bibliotekenes særlige ansvar med i arbeidet for å etablere en bærekraftig offentlig sfære. Det siste eksemplet i så måte er debatten i forbindelse med Lars Vilks foredrag på Deichmanske bibliotek.»

I tillegg kan du blant annet lese om dette:

– Gjør Litteraturhuset i Oslo til en Deichmanfilial. – Biblioteksensur i USA. – Færre FoU-instutsjoner – hva betyr det for bibliotekene? – Forskning: Tillit til biblioteket betyr ikke nødvendigvis tillit til andre borgere. – Med brukerblikk: Hvor brukervennlig er egentlig det fysiske biblioteket? Det er grunn til å spørre hvor gode vi som jobber i bibliotekene er til å legge til rette for at brukerne skal finne fram.
– Portrettet: Carl Frode Tiller. – Arild Nyquists juledikt som utløste et jordskjelv da det kom i 1972.