Fjorårets glade vinnere av Årets Bibliotek var Østsiden bibliotek i Fredrikstad.

Her er de nominerte til Årets bibliotek 2022

Juryen for Årets bibliotek har nominert fem bibliotek til Norges gjeveste bibliotekpris. Prisen går til bibliotek som har tatt i bruk nye ideer, og som har jobbet utradisjonelt og offensivt og gjerne i samarbeid med andre.

Prisen Årets bibliotek blir delt ut av Norsk Bibliotekforening, og har vært delt ut siden 1988. De nominerte til Årets bibliotek 2022 er:

• Skolebiblioteket – Gamlebyen skole, Oslo
  • Horten bibliotek
  • Ringsaker bibliotek
  • Viken fylkesbibliotek
  • Senja bibliotek

– De er alle nyskapende på sitt felt, er drivende dyktige når det gjelder formidling, er engasjerte og er gode forbilder for andre bibliotek. De har tatt tak i nye ideer og har klart å realisere dem. På hvert sitt vis har de utvidet oppfattelsen av hva et bibliotek kan være. Alle er ulike bibliotek, men har det til felles at de er viktige for sitt nærmiljø. De er gode forbilder for andre bibliotek, sier Vidar Lund, leder i Norsk Bibliotekforening og for juryen.

Se hele begrunnelsen her:

Nominert til Årets bibliotek 2022

Vinneren blir offentliggjort og prisen delt ut på et arrangement på Deichman Grünerløkka 12. januar 2022.

Juryen for Årets bibliotek 2022

Tidligere vinnere