Leder: Normalisering

”Nå må vi bare innse at det er en viss motsetning mellom det vi mente å vite da vi startet krigen, og det vi har funnet ut i ettertid”, Condoleeza Rice, rådgiver for president George W. Bush 2. februar 2004 (Dagbladet)

”Den britiske regjeringen innrømmer nå at det har tatt lengre tid enn ventet for undersøkelsesgruppen i Irak å fremskaffe de håndfaste bevisene på at Saddam Hussein satt på masseødeleggelsesvåpen” (Aftenposten 2. februar)

"Det viser seg nå at utbyggingen av Altavassdraget var en feilvurdering… " (Gro Harlem Brundtland – miljøvernminister under Altasaken – 25. august 1990).

"…men dette er bare noe man kan si i ettertid" (Gro Harlem Brundtland 25. august 1990).

”Å gjøre grusomme ting på en organisert og systematisk måte hviler på ”normalisering”…Det er ekspertenes og mainstream-medienes funksjon å normalisere det utenkbare overfor allmenheten” (Fra boka ”Triumph of the Market”, kapittelet ” The Banality of Evil” av Edward S. Herman (South End Press, 1995)

"At slik avstand fra virkeligheten og slik tankeløshet kan ødelegge mer enn alle onde instinkter sammenlagt, hvilke muligens er iboende i alle mennesker, det var, i bunn og grunn, leksen man kunne lære av Jerusalem.” (Fra Hannah Arendt ”Eichmann i Jerusalem – rapport om ondskapens banalitet”)

”Dei neste ti –femten åra vil dei offentlege tilboda og jobbane våre kome under sterkt press, noko som også gjeld sjølve folkestyret. Problemet er at vi ikkje heilt forstår det enno. Og at nesten ingen vil snakke om det.” (Professor Per Selle, bibliotekkonferanse i Bergen 19. januar)

Ledestjerne

Så skjedde det: ABM-utviklings ledestjerne i England, Resource, måtte kaste inn håndkleet, stikke fingeren i jorda, stikke den i munnen og kjenne etter hvilken vei vinden blåser, gå planken og hoppe i ABM-havet. Med andre ord: De måtte innse at en statlig organisasjon ikke kan hete noe så spenstig som ”Resource”. Rollebyttet er markant. Nå som Resource skifter navn til MLA (Museums, Libraries and Archives council) er det ABM-utvikling (Statens senter for Arkiv, Bibliotek og Museum) som er blitt Resources ledestjerne. Gratulerer!

Chris Erichsen