Resource blir til MLA

– Det er for tungt å markedsføre Resource som et navn som skal betegne organet med ansvar for arkiv, bibliotek og museer. Etter å ha forsøkt i tre år, skifter vi i februar navn til MLA – Council for Museums, Libraries and Archives. Dette var blant det Chris Batt – direktør i det som var Englands ABM-utvikling – kunne fortelle da han og Resource i januar fikk besøk av ledelse og styre i ABM-utvikling. – Det er frigjørende endelig å kunne bestemme seg for å gi opp Resource-navnet, sa Batt som kikket på armbåndsuret og nesten ikke kunne vente på å få gjennomført navneskiftet.

En liknende debatt foregikk i forkant av stiftelsen av vårt hjemlige ABM-utvikling. Inspirert av storesøster Resource i England ble de ansatte trukket inn i en prosess med å finne et slående merkenavn. Et eksternt informasjonsbyrå ble koplet inn for å hjelpe til med å finne et egnet navn. Blant forslagene var navn som ”Ambra” og ”Fontis”. Men ingen av forslagene ble godkjent av Kulturdepartementet. Resource ligger på mange måter foran ABM-utvikling i sitt arbeid for arkiv, bibliotek og museumssektorene. Men i valg av navn går det altså den andre veien.

I forbindelse med navneskiftet vil MLA gjennomføre en kampanje for å vise betydningen av seg sjøl og sektorens institusjoner. Slagordet for denne kampanjen er rett og slett begrepet KUNNSKAP som et fellesbegrep for hva arkivene, museene og bibliotekene kan bidra med. Chris Batt er nøye med ordvalget – han snakker om sektoren, aldri om sektorene i flertall: Arkiv, bibliotek og museum utgjør bare en sektor. Sektoren består riktignok også av det Batt kaller domener, slik som f.eks. bibliotekene, med subdomenene fagbibliotek og folkebibliotek. Men i Resource finnes det ingen domenespesifikk organisering, alle arbeidsteam i det kommende MLA er organisert på tvers av de tidligere institusjonstypene.

Lars Egeland

Les også
Vinn eller forsvinn for engelske bibliotek