Logo Bibliotekets litteraturpris

Bibliotekets litteraturpris

På vegne av alle landets folkebibliotek har de åtte største bibliotekene tatt initiativ til en splitter ny litteraturpris.

Ti bøker for voksne er nominert, på tvers av sjangere. Nominerte bøker må være utgitt på norsk i løpet av de siste 5 årene. Lesere og bibliotekansatte i hele landet kan gi sin stemme til tre bøker innen 24. oktober.

Plakater, brosjyrer og digitalt materiale er tilgjengelig på prisens nettside for alle folkebibliotek som vil være med på å promotere den.

Prisen deles ut for første gang 30. november i år på Bærum bibliotek og skal deretter deles ut årlig. Initiativet til Bibliotekets litteraturpris kommer fra folkebibliotekene Deichman (Oslo), Bergen offentlige bibliotek, Sølvberget (Stavanger), Trondheim folkebibliotek, Kristiansand folkebibliotek, Tromsø bibliotek, Drammensbibliotekene og Bærum bibliotek.