Haugesund bibliotek er et av de nominerte til Årets bibliotek 2021.

De nominerte er…

Finalistene til å bli Årets bibliotek er klare! Fire kandidater i øst og vest kan få den gjeve tittelen.

Årets bibliotek 2021 blir kåret 12. januar, og de nominerte er klare i dag. Ifølge pressemeldingen fra Norsk bibliotekforening går prisen til bibliotek som har tatt i bruk nye ideer, og som har jobbet utradisjonelt og offensivt og gjerne i samarbeid med andre.

De nominerte er:

Skolebiblioteket – Elvebakken videregående skole, Oslo

Haugesund folkebibliotek

Laksevåg bibliotek, Bergen

Østsiden bibliotek, Fredrikstad

– Dette er kjempegøy! Jeg hadde ikke trodd det, siden vi var nominert i fjor også. Nominasjonen er en stor anerkjennelse, og vi blir veldig glade for at folk ser den jobben vi gjør. Vi er ikke så mange som jobber her, men vi jobber beinhardt for å få til det vi får til, og det er kjempeviktig for oss å være en møteplass i byen, sier biblioteksjef på Haugesund folkebibliotek, Siri Vikse.

– Det var vanskelig å velge ut kandidatene til denne nominasjonslisten for Årets Bibliotek i år, sier Vidar Lund, leder i Norsk Bibliotekforening og for juryen i pressemeldingen. – Det har vært viktig å finne kandidater som er ledende innenfor sine felt, og som bidrar til å utvikle lokalsamfunnet og brukerne på nye måter.

«Alle er ulike bibliotek, men har det til felles at de er viktige for sitt nærmiljø og har drivende dyktige bibliotekarer. De er gode forbilder for andre bibliotek» fortsetter begrunnelsen.

Vinneren blir offentliggjort og prisen delt ut i et strømmet arrangement 12. januar 2022.

Her kan du lese begrunnelsen for nominasjonen av hvert av bibliotekene:

Haugesund bibliotek

Haugesund bibliotek har solid forankring i lokalmiljøet. De har et ustrakt samarbeid med lag og foreninger i tillegg til næringsliv. Det vakre bibliotekbygget fylles hver dag med glede, kunnskapshunger og folk møtes med ekte varme. Haugesunds historie sitter ikke bare i veggene men gjenleves hver dag gjennom rederarkivet, Rabinowitz-seminar, kul-turer gjennom byen og morderiske opplevelser i Haraldsgata.

Østsiden bibliotek, Fredrikstad

Biblioteket og de ansatte gjør en stor innsats for lokalsamfunnet. Det fungerer som en «uorganisert» fritidsklubb i et samfunn med mange lavinntektsfamilier og en høy andel familier med minoritetsbakgrunn. Her får ungene spille, leke, tegne, hjelpe til, omgitt av trygge voksne. De ansatte er gode på å se og huske den enkelte og sprer leseglede til alle.

Laksevåg bibliotek, Bergen

Laksevåg bibliotek ble lagt ned i 2004, men åpnet igjen i 2020. Arbeidet med det nye biblioteket har i stor grad vært basert på samarbeid mellom biblioteket, organiasjoner og innbyggere i bydelen. Utviklingen av biblioteket har tatt utgangspunkt i innbyggerne og bydelen sine behov, og de har klart å lage et felles møtested som har bærekraft i sentrum. Store deler av biblioteket er bygget av gjenbruksmateriale fra bibliotekets nærområde.

Skolebiblioteket ved Elvebakken videregående skole, Oslo

Skolebiblioteket ved Elvebakken videregående skole har et bredt og engasjerende tilbud til elevene, med inspirerende litteraturformidling på Instagram og som bokpodkast. Det er både faglig relevant tilbud som kildekritikk og det er sosiale tiltak som  strikketreff. Ingrid Svennevig Hagen er primus motor på skolebiblioteket, og er en sann inspirasjonskilde for mange skolebibliotekarer.

Juryen for Årets bibliotek 2021
Merete Lie, avdelingsdirektør Deichman Bjørvika (fjorårets vinner)
Elin Øy, generalsekretær Den norske Forfatterforening
Ingeborg Fredwall, universitetslektor Universitetet i Agder