Leder i Bibliotekarforbundet Veronicha Angell Bergli.

Enstemmig arbeidsrett støtter Bibliotekarforbundet

Ansatte skal ha medbestemmelse når arbeidstida endres. Dette slår en enstemmig arbeidsrett fast etter at Bibliotekarforbundet gikk til søksmål mot Oslo kommune.

Bibliotekarforbundet vant fram med sin argumentasjon da de møtte Oslo kommune i Arbeidsretten nå i november. Vi har tidligere skrevet om saken.

Bakgrunnen er en mangeårig uenighet mellom ansatte i Deichmann og kommunen om hvorvidt arbeidsgiver ensidig kan bestemme at ansatte skal jobbe utenfor ordinær arbeidstid. Den enstemmige dommen gir Bibliotekarforbundet fullt medhold i at dette må avtales med deres tillitsvalgte, skriver forbundet på nettsiden sin.

Forbundsleder i Bibliotekarforbundet Veronicha Angell Bergli sier de er veldig fornøyde med avgjørelsen fra Arbeidsretten.

– Med denne dommen kan vi legge ti års uenighet bak oss og sammen komme frem til ordninger som er gode for både bibliotekets brukere og våre medlemmer, sier hun.

BFs medlemmer på Deichman ser nå framover. Hovedtillitsvalgt ved Deichman, Goro Aarseth forteller til bibliotekaren.no at de vil gå inn i arbeidstidsforhandlinger med Deichman på nyåret.

– Nå skal vi feire seieren, og deretter sette oss ned og finne ut hvordan vi skal gå fram videre.