Meråker kåret til beste bibliotek – igjen

Best i fylket i 2023, best i landet i 2019, og stadig fremme i diskusjoner om ytringsfrihet. Ifølge biblioteksjef Anne Marken ligger noe av suksessen i det å være kombinasjonsbibliotek.

Meråker bibliotek er kåret til årets bibliotek i Trøndelag, skriver Meråkerposten 10. mars 2023.

– Meråker bibliotek gjør mye, og de gjør det bra. Det var budskapet fra Norsk bibliotekforenings fylkeslag da prisen ble delt ut under lagets årsmøte på Buran bibliotek torsdag 9. mars.

Suksess med kombinasjonsbibliotek

Meråker bibliotek er både folkebibliotek, skolebibliotek for flere skoler, og lokalhistorisk fotoarkiv.

– De forstår rollen sin i bygda, og de løser den godt, uttaler juryen som var fylkeslagets styre.

Biblioteksjef Anne Marken sier til lokalavisa at de forsøker å sette dagsorden i bygda og la alle stemmer bli hørt.

– Så tror jeg vi det har litt lettere enn mange andre, med korte beslutninger og stor vilje. Stort sett får vi gjøre som vi vil og det gjør at det blir en del bra ut av det, sier Marken til Meråkerposten.

Juryen trakk også fram at biblioteket laget «nær-tv»-sendinger under pandemien og produserer lokal podkast.

Best i landet i 2019

Bok & bibliotek presenterte biblioteket i en fyldig reportasje i utgave 2/2021.

Les hele reportasjen fra Meråker bibliotek her

– Vi gir best tilbud med ett felles bibliotek, sa biblioteksjef Anne Marken til Bok & bibliotek da.

I 2010 ble mange skolebibliotek og folkebibliotek i kommunen hennes samlet til ett felles bibliotek for hele Meråker. I 2019 ble de kåret til Landets beste bibliotek av Norsk Kulturindeks.

– Her i Meråker er vi overbeviste om at det er best å ha et kombinasjonsbibliotek som rommer både skolebibliotek og folkebibliotek. Om det er riktig på andre, større steder, er jeg usikker på. Er skolen stor nok til å ha et bemannet bibliotek åpent hver dag med en person som kan faget sitt, så kan det være riktig med et eget skolebibliotek. Men med et ubetjent skolebibliotek med redusert åpningstid, uthules ordningen, og brukerne blir overlatt til Google, advarte Anne Marker.

Kinesere ønsket sensur

Biblioteket på Meråker fikk også stor oppmerksomhet i 2019, da ledere for en delegasjon skiløpere fra Kina ønsket å få en kontroversiell kinesisk bok fjernet fra biblioteket.

– Vi har ytringsfrihet i Norge, så det var helt uaktuelt, sa biblioteksjef Anne Marken til Adresseavisen den gang.

Adresseavisen kunne fortelle om tre hendelser på biblioteket i Meråker knyttet til kinesisk litteratur biblioteket har. Blant bøkene som ble bedt fjernet, ar en bok om Falun Gong-bevegelsen. Bevegelsen har vært forbudt i Kina siden 1999.

– Vi har hatt tre forskjellige henvendelser fra enkeltindivider som har bedt oss fjerne den boka. Det er også nevnt to–tre andre bøker i samlingen. De har sagt at hvis noen av de kinesiske skiløperne blir tatt med disse bøkene, er de redd for at de risikerer arbeidsleir eller fengsel i Kina, sa Marken til avisen.

– Jeg har sagt at vi opprettholder tilbudet fra vårt bibliotek. Vi kan ikke fjerne innholdet i biblioteket på grunn av slike henvendelser, sier hun.

Ifølge NTB sørget også biblioteket for å få tilsendt bøker fra Det flerspråklige bibliotek på Deichman for å kunne betjene den kinesiske delegasjonen i kommunen. •