Festivalsjef Stian Johansen jubler under årets Appelsinia både for NBU-pris og tiårsjubileum. Festivalteltet i bakgrunnen og de andre formidlingsarenaene besøkes årlig av rundt 3000 barn og unge.

NBU-pris til bibliotekdrevet barnebokfestival

Norske barne- og ungdomsbokforfatteres egen pris gikk i år til Appelsinia, en årlig barne- og ungdomsbokfestivalen i Ibsens fødeby, arrangert av Skien bibliotek.

— Dette er fantastisk gledelig for alle oss i Appelsinia. En bedre tiårsgave kunne vi ikke fått, sier festivalsjef Stian Johansen til nbuforfattere.no. — Å motta NBU-prisen er en stor motivasjon for oss til å jobbe videre med å lage enda bedre litterære møter mellom Norges fremste forfattere og barna i byen vår.

Sterk og viktig

Utdeling av NBU-prisen 2022
Anja Daae Jonassen og festivalsjef Stian Johansen fra Appelsinia fikk overrakt prisen av NBU-leder Alexander Løken på medlemsmøtet 24. september. Prisen er et trykk laget av billedkunstner, illustratør og forfatter Øyvind Torseter. Foto: NBU

NBUs leder Alexander Løken sier at Appelsinia litteraturfestival raskt har etablert seg som en sterk og viktig arena for barne- og ungdomslitteratur.

– Vi ønsker å hedre det gode arbeidet Appelsinia gjør med å synliggjøre forfattere og formidle bøker til unge lesere.

Appelsinia litteraturfestival ble etablert i 2013. Festivalen arrangeres hvert år på denne tiden i tett samarbeid med skolene i Skien. Rundt 3000 barn, unge og voksne nås gjennom de 90 arrangementene, som i år foregår fra 25. til 29. september.

Den årlige NBU-prisen ble etablert i 1988 og går til en person eller institusjon som har utført et prisverdig arbeid for barne- og ungdomslitteraturen i Norge. Alle de tre siste vinnerne har vært knyttet til bibliotek: Spangereid skolebibliotek (2019), Sommerles (2021) og i år altså Appelsinia litteraturfestival (prisen ble ikke utdelt i 2020).

Fra juryens begrunnelse:

«Årets vinner av NBU-prisen har gjort en særdeles stor innsats for å skape [de] verdifulle møtene mellom […] barne- og ungdomsbokforfattere og leserne. For som vinneren selv skriver på sine nettsider, er deres hovedmål å skape leselyst blant barn og ungdom. Et prisverdig arbeid, særlig i disse dager der vi får høre at lystlesing blant de yngste er i en nedadgående kurve.

Vinneren av NBU-prisen etablerte seg i 2013 på et passende sted: Skien – Henrik Ibsens fødeby – og er dermed, i likhet med NBU, jubilant i år. Allerede i morgen, 25. september, går startskuddet for tiende gang, for en av Norges viktigste litteraturfestivaler for barn- og ungdom. En litteraturfestival som har markert seg som en synlig, profesjonell aktør, drevet av lokale ildsjeler fra Skien bibliotek og kommune. Vi ønsker dem lykke til på denne og framtidige festivaler.»

Stian Gulli er en av rundt 20 forfattere og illustratører som har formidlet bøkene sine til skoleklasser fra Skien under årets Appelsiniafestival. Foto: Arne Olav Hageberg

Les mer om prisen og hele jurybegrunnelsen her.

Ler mer om Appelsinia her.