Nytt nettstudium for alle som jobber i bibliotek

Er du ikke-bibliotekar i bibliotek og ønsker skolering i bibliotekfag, eller bibliotekar som trenger faglig oppdatering og oppfriskning? Nå tilbyr OsloMet nettbasert videreutdanning på bachelornivå som kan tas ved siden av jobb.

Du kvalifiserer til videreutdanningen med generell studiekompetanse eller med yrkespraksis i bibliotek eller beslektede institusjoner. Du trenger altså ikke bibliotekfaglig utdanning for å søke. Det nye studieprogrammet erstatter det gamle nettstudiet, som tilsvarte første år på bachelorprogrammet i bibliotek- og informasjonsvitenskap.

Les mer om det nye studiet på OsloMets nettside

Gå til informasjonssiden for studiet

For biblioteksjefer med dispensasjon

OsloMet trekker selv frem på nettsiden sin at den nye nettutdanningen passer for de som har fått dispensasjon fra biblioteklovens krav om bibliotekfaglig utdanning for biblioteksjefer i en kommune. «I kombinasjon med annen fullført bachelor- eller høyere grad vil fullført årsstudium kunne kvalifisere til stilling som fagutdannet biblioteksjef i en kommune,» skriver universitetet.

Full frihet

Emnene fra årsstudiet tilbys også som enkeltemner. Dermed kan bibliotekansatte tilpasse videreutdanningen sin basert på egne interesser og erfaring. Studenter kan også ta enkeltemner for å bli kvalifisert il opptak på masterprogrammet i bibliotek- og informasjonsvitenskap. Dette krever minst 80 studiepoeng innenfor studiets fagområder.

Studiet veksler mellom videoforelesninger, samtaler, gruppeoppgaver og selvstudium.

RETTELSE: I ingressen sto det først: «Nå tilbyr OsloMet alle emnene i bibliotek- og informasjonsvitenskap, fra enkeltemner via bachelor til master, som nettstudium.» Dette var feil. Etter innspill fra OsloMet er det endret til «Nå tilbyr OsloMet – Oslo Metropolitan University nettbasert videreutdanning på bachelornivå som kan tas ved siden av jobb.»