Sverre Henmo. Foto Ingrid Pop

Skolebibliotekarenes litteraturpris til Sverre Henmo

For førtiende år på rad deler skolebibliotekarene ut sin egen litteraturpris. Årets vinner skriver bøker der kjærligheten råder, skriver juryen.

Henmo er oppvokst i Bærum og bor nå i Oslo. Han har hovedfag i litteratursosiologi fra Universitetet i Oslo. Før han debuterte som forfatter med boka Sammen er vi én og én i 1999 jobbet Henmo fem år som lærer i ungdomsskolen. I årene 2007 til 2011 var han leder for Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere (NBU). Fra 2011 har han vært forlagssjef i Aschehoug Barn og ungdom.

Kjærlighet i ulike formater

Sverre Henmo sammen med juryen Nina Bigum Udnesseter, Cathrine Bergan (leder) og Anke Lillehauge.

Den kvinnesterke juryen har bestått av Cathrine Bergan (leder i juryen og nestleder i skolebibliotekarforeningen), Nina Bigum Udnesseter (leder i foreningen) og Anke Lillehauge. I Sverre Henmos forfatterskap råder kjærligheten, skriver de i sin begrunnelse. Kjærlighet i ulike former og formater utspiller seg i de mange fortellingene vi får ta del i når vi fordyper oss i hans forfatterskap. Henmo skriver om livet – om lengsel, sorg, forelskelse og relasjoner. Barne- og ungdomsleseren blir tatt på alvor, her er det ingen lettvinte løsninger, samtidig som det alltid er håp.

I Henmos forfatterskap er det noe for enhver aldergruppe. Ungdomsromanene som Det er bare kjærlighet og Søstera di er den peneste på skolen er fortellinger som beskriver situasjoner ungdom lett kan identifisere seg med. Temaer som gjenspeiler ungdomslivet, som forelskelser, søskenrelasjoner og det å være tro mot seg selv, skildrer Henmo med varme, humor og stort alvor. I barnebøkene om Bendik og Maria løses store og små problemer av de to bestevennene. Sjarmerende og fengende skildres vennskapet og de ulike utfordringene hverdagen kan gi.

I forfatterskapet finnes det også mer lettleste bøker, som bøkene Ha deg vekk! og Når dinosaurer gråter. Selv om bøkene er lette å lese, er det godt å se at også her leverer Henmo godt håndverk, skriver juryen i en pressemelding. Språket er godt, og temaene er viktige og godt formidlet.

Om prisen

Skolebibliotekarforeningens litteraturpris er en skjønnlitterær pris opprettet i 1982. Prisen deles ut av Skolebibliotekarforeningen i Norge som en honnør og en stimulans til en forfatter av norsk barne- og ungdomslitteratur. Prisen blir gitt for et samlet forfatterskap eller deler av det. Prisen består av et diplom og et verk av en norsk kunstner.

Sverre Henmos bøker leses på skolebibliotek landet rundt. Bøkene gir leseglede og leselyst. Juryen håper på flere bøker til barn og ungdom i årene som kommer.

Utgivelser av Sverre Henmo

• Søstera di er den peneste på skolen (Ungdomsbok, Gyldendal, 2021)
  • På vei hjem (Roman, Gyldendal, 2019)
  • Det er bare kjærlighet (Ungdomsbok, Gyldendal, 2016)