Sats på design – løft interessen for biblioteket

{jcomments on}Design og innredning er en viktig del av kommunikasjonen i et bibliotek, og man kommer langt med små investeringer. Vi har bedt Astrid Lekanger og Birgit Hagebakken ved BS Eurobib om å dele noen tanker om bibliotekdesign med oss. (Foto: Molde bibliotek)

Design og innredning er i høyeste grad med på å få publikum til å gå til det fysiske bibliotek og oppholde seg der, og det er jo det vi ønsker. Vi vil i framtiden se et voksende behov for effektfull innredning og strategisk design i kampen om brukernes oppmerksomhet. Design er for oss en måte å tenke på som påvirker kommunikasjonen mellom biblioteket og dets brukere. For det skaper liten entusiasme hos brukerne av folkebibliotek eller elever i skolebiblioteket, å møte gårsdagens innredning fra 90-tallet når man helst vil kjenne seg igjen i sin egen samtid.

Lønnsomme investeringer. Det er sjelden bibliotekansatte får være med på å bygge et flunkende nytt bibliotek. Men likevel – med små og bevisste valg kan man likevel gjøre merkbare løft med forholdsvis små midler, enten man inviterer til innspill fra en profesjonell interiørarkitekt, eller satser på egen entusiasme og kreativitet. I begge tilfeller kan man oppnå betydelige og fengende forbedringer, og den lille investeringen i design vil fort vise seg å være lønnsom.

Tenk soner. Ved å kjenne sitt publikum godt og foreta prioriteringer, kan man velge ut en sone som skal være bibliotekets satsing for å tiltrekke seg besøkende. Frisk opp et kjedelig område med gode ideer. Det kan være en satsing på det viktige inngangspartiet, ny farge på veggen, noen utstillingslister eller litt utsmykking.

Velg gjerne ut noe som skaper en wow-effekt, for eksempel graffiti, bidrag fra lokale kunstnere, en snekret scene, fargerike tepper og sitteputer. Lag gjerne en koselig krok med myk sofa eller stoler, gode sittegrupper og sittesekker. Bland gammelt og nytt, trekk om en brukt lenestol. Noen nye designstoler i kombinasjon med de gamle, blir flott. Finn en artig leselampe, bruk lyddempende effekter – alt dette gjør en forskjell.

Flytt på avdelingene. Skap avgrensede og sosiale soner. Spill på kontrastene i lys, lag mørke og uformelle kroker. Lav takhøyde og små områder er intimt. La innredningen gjenspeile brukerne. Bruk lysspill, farger, ledlys på media. Sett inn glassmontere, moderne studiebord, store bord til aktiviteter, studier eller avislesing. Skift ut noen rette hyller med skrå. Bruk utstillingsmateriale som fremhever frontene på innkjøpt media. Vær dristig – tenk klatrevegg, spillhjørner og huler, alt dette er magneter for de unge.

Kontinuerlig prosess. Vær nøye med å rydde opp og hele tiden holde orden. For mange inntrykk skaper kaos og svekker budskapet til brukerne. Bruk innredningen som strategisk kommunikasjon. Ikke la bibliotekrommet forfalle og bli et uinteressant sted, tenk at bevisste elementer av små investeringer i design tiltrekker brukere. Det vil være et viktig bidrag til å styrke bibliotekets rolle, uansett om det er nytt eller gammelt.