Deichmanske bibliotek til kommunen, Munch-museet til staten

Både Nye Deichmanske bibliotek og Munch-museet må til for at Bjørvika skal bli en levende bydel. I dette bildet vil Deichman være den ”folkelige” motvekten mot opera- og museumsfiffen, for uten Deichman vil Bjørvika stor sett bli befolket av turister og konsulenter og en og annen beboer som har kjøpt en rådyr leiligheten ved vannkanten. Oslos øvrige innbyggere vil da ikke gidde å bruke Bjørvika, kaffe latte kan man jo drikke hundre andre steder i sentrum, hvor resten av Oslos servicetilbud ligger som en naturlig del av byen.

Men Nye Deichman har potensial i seg til å bli den magneten Bjørvika trenger for å få puls. Folkebiblioteket brukes av folk fleste, fra mødre med barnevogn til pensjonister. Du kan komme dit som du er, enten du er innvandrer, etnisk norsk, rik eller fattig. Det nye hovedbiblioteket i havneområdet i Amsterdam trekker 2000 besøkende hver dag. Hvis vi tenker at Deichman vil klare noe av det samme, betyr det en jevn strøm av Oslo-borgere til Bjørvika hver dag.

Jeg deler ikke Fremskrittspartiets løsning som foreslår å gjøre nåværende Deichman til ny statsministerbolig, legge Munch-museet til Tullinløkka og bygge Nye Deichman på Tøyen. Å droppe Munch-museet i Bjørvika, vil være som å slå ut en vegg i det nye byrommet. Å bygge Nye Deichman på Tøyen, vil gjøre Bjørvika til en turist- og konsulent-getto. Men når Fremskrittspartiet tråkker på bremsen og krever at budsjettet for både Nye Deichman og Munch-museet må holdes innenfor en totalramme på 2,7 milliarder kroner, tror jeg likevel de peker på noe vi ikke bare kan feie under teppet. Med utgangspunkt i dagens kommuneøkonomi, er det lite sannsynlig at Oslo kan bære utgiftene til både Nye Deichman og Munch-museet slik det er prosjektert i dag. Med det vekstpresset Oslo nå opplever og som vil fortsette i årene som kommer, vil kravet om nye skoler, barnehager, helse- og sosialinstitusjoner, kollektivtransport, ungdomsboliger og eldreboliger øke formidabelt.

Jeg er enig med redaktøren i Ukeavisen Ledelse, Magne Lerø, i at den mest fornuftige løsningen på dagens Bjørvika-dilemma, er at staten tar ansvaret for Munch-museet og at Oslo kommune bygger Deichman. Begrunnelsen må være at Munch er en nasjonal skatt, mens Deichman er en ressurs for Oslos innbyggere. Ved at staten overtar Munch, vil Nye Deichman fortsatt kunne bygges innenfor en ramme på 2,7 milliarder kroner. Da har ikke Fremskrittspartiet noe argument for å si nei. Her ligger det en unik mulighet for kulturminister Hadia Tajik til å styrke både Oslos og Norges kulturliv – i et 100-årsperspektiv.

– Odd Letnes, red.